تشريفات و خدمات مجالس | برگزاري مراسم عروسي تشريفات و خدمات مجالس | برگزاري مراسم عروسي .

تشريفات و خدمات مجالس | برگزاري مراسم عروسي

آداب ورسوم عروسي

سفره عقد

 آداب ورسوم مراسم عروسي

اين روزها تقويم پر از مناسبت هاي خوب است و بازار جشن هاي عروسي دوباره داغ شدهاست . البته حق با قديمي هاست «عروسي به چشم تماشاگر آسان است». وقتي خودتان داخل گود باشيد ديگر به اين راحتي ها نيست.

هزار و يك كار ريزودرشت است كه بايد به موقع و درست انجام شود تا بتوانيد يك جشن ايده آل بگيريد و همه چيز همان طور كه دوست داريد، پيش برود. بالاخره در زندگي هركس اين يك شب، خيلي اهميت دارد و همه مي خواهند جشني بگيرند كه خاطره اش براي هميشه ماندگار شود. البته لازم نيست بترسيد يا نگران شويد. كافي است يك برنامه ريزي كامل داشته باشيد و پيش از آن كه دست به كار شويد، حساب وكتاب همه چيز را بكنيد. قرار عقد و وقت گرفتن از محضرخانه، اجاره سالن، خريد حلقه، انتخاب آينه و شمعدان، سفارش لباس عروس و كت وشلوار داماد، انتخاب آرايشگاه، گل فروشي و آتليه عكاسي فقط بعضي از كارهايي است كه بايد در فهرست تان قرار دهيد.
مراسم عروسي
برگزاري مراسم عروسي آداب و رسوم خاص خود را دارد

بسته شدن پيوند زناشويي در كشور ما مراسم و آداب و رسوم متفاوتي دارد. مراسم عروسي از شهري به شهر ديگر و از طايفه اي به طايفه ديگر متفاوت است.نكته مشترك اين مراسم سادگي و بي آلايشي و در عين حال باشكوه بودن اين مراسم است كه از نسلي به نسل ديگر در طي قرن ها سپرده شده تا به امروز كه به ما رسيده است. بديهي است كه تنوع اين مراسم در شهرهاي مختلف بسيار زياد است ، ما در اين نوشته به مراسمي مي پردازيم كه عموما در اكثر نقاط ايران برگزار مي شود.
مراسم عروسي از ابتدا تا انتها

خواستگاري :

خواستگاري به معناي پيشنهاد ازدواج مي باشد. مراسمي كه در آن داماد به همراه خانواده اش با گل و شيريني به منزل عروس مي روند و عروس را از خانواده اش خواستگاري مي كنند. اگر خانواده ها و عروس و داماد از قبل نسبت به هم آشنايي داشته باشند اين مراسم راحت تر و سريع تر انجام مي شود. در مراسم خواستگاري هر يك از طرفين شرايط و خواسته هاي خود را مطرح مي كنند.

بله بران يا بله برون :

يكي از مراسم سنتي ازدواج در ايران است.هنگامي كه دو طرف تقريبا مطمئن شدند كه ازدواج انجام مي شود ، خانواده داماد از خانواده عروس مي خواهند كه مجلس بله بران را ترتيب دهند.در اين مراسم معمولاً بزرگان فاميل دور هم جمع مي شوند و در مورد مهريه و شيربها صحبت مي كنند. معمولا مهريه و ساير شرايط توافق شده را در برگه اي مي نويسند و داماد و ساير حاضرين در مجلس به عنوان شاهد آن را امضا مي كنند. تاريخ جشن عقد و عروسي در اين مراسم تعيين مي گردد. در گذشته مردان تنها در اين مراسم شركت مي كردند اما در حال حاضر زنان نيز در اين مراسم حاضر مي شوند.

شيريني خوران :

مراسمي زنانه است كه خانواده داماد هدايايي را به عروس پيشكش مي كنند. اين هدايا را به همراه شاخه نبات در چند خوانچه (سيني تزيين شده) مي گذارند و به خانه عروس مي فرستند.خود خانواده داماد بعد از غروب به منزل عروس مي روند و حلقه نامزدي را به دست عروس مي كنند.

نامزدي :

دوران شيرين نامزدي دوراني است كه بعد از توافق ازدواج از سوي عروس و داماد آغاز مي شود و در اين دوران خانواده ها با هم رفت و آمد مي كنند و عروس و داماد مقدمات مربوط به عقد و عروسي را انجام مي دهند. مراسم نامزدي در بعضي از خانواده ها براي آشنايي بيشتر خانواده هاي دو طرف برگزار مي شود.

مراسم عروسي
عروسي بهترين شب زندگي يك زوج است

عقد نكاح :

عقد نكاح يا پيمان زناشويي عبارت است از توافق يك زن و مرد جهت ايجاد زندگي مشترك و قوانيني كه بر اين پيمان حاكم است. مراسم عقد كنان معمولا در خانه پدر عروس برگزار مي شود.عروس و داماد بر سر سفره عقد مي نشينند و داماد بر طبق سنتي زرتشتي بايد در طرف راست عروس بنشيند.عاقد خطبه عقد را جاري مي كند و در اين حين بانواني كه زندگي مشترك موفقي دارند بر سر عروس و داماد قند مي سابند و همه حاضرين براي اين زوج جديد آرزوي خوشبختي و سعادت مي كنند. با قبول شرايط عقد از سوي هر دو طرف ، عروس و داماد به عقد هم در مي آيند و رسما زن و شوهر اعلام مي گردند.

جهاز بران :

از مراسم عروسي است كه ضمن آن جهاز به خانه داماد برده مي شود.جهيزيه اسباب و وسايلي است كه از طرف خانواده عروس تهيه شده و به خانه داماد برده مي شود.

حنا بندان :

مراسمي است كه در واقع خداحافظي عروس از خانه پدري بوده و در شبي برگزار مي شود كه به عنوان آخرين شب اقامت عروس به طور رسمي در خانه پدري مي باشد .در اين مراسم حنا را در ظرفي تزيين شده مي ريزند و دورتادور مراسم مي گردانند و همه مهمانان تكه اي از حنا را بر كف دست خود مي گذارند. لازم به ذكر است كه حنا اثري از بهشت و نشانه اي از شادي ، مهر و نيكبختي دارد.

عروسي :

مراسم عروسي مراسمي است كه توسط داماد براي بردن عروس خود به خانه اش برگزار مي شود. اين مراسم در هر كشوري و حتي در بسياري از شهرهاي ايران متفاوت است. اما در حال حاضردر ايران اصولا رسم بر اين است كه عروس و داماد در صبح روز عروسي به آرايشگاه مي روند. بعد از آماده شدن داماد با ماشين گل زده و دسته گل عروس به دنبال عروس كه معمولا لباس سفيد بر تن دارد، مي رود و با هم به سمت آتليه يا محل برگزاري مراسم مي روند و تا نيمه هاي شب به جشن و پايكوبي مي پردازند. در پايان مراسم عروس دسته گل خود را پرتاب مي كند و بر اساس يك باور قديمي دختري كه گل را مي گيرد عروس بعدي خواهد بود. بعد از اتمام مراسم، مهمانان، عروس و داماد را تا منزلشان بدرقه مي كنند و پدر عروس دست عروس و داماد را در دست هم مي گذارد و براي آنان زندگي طولاني توام با شادي و سعادت و بركت آرزو مي كند.

پاتختي :

جشني است كه روز بعد از عروسي مي گيرند و دوستان و آشنايان عروس و داماد براي آنها هديه مي برند. اين مجلس معمولا زنانه است.

مادرزن سلام :

مراسمي كه در صبح بعد از شب ازدواج برگزار مي شود و داماد با مادر عروس ملاقات مي كند و از وي به خاطر عقد دخترش تشكر مي كند و هديه اي نيز به مادرزن خود پيشكش مي كند.


برچسب: ، حنا بندان، خواستگاري، دوران شيرين نامزدي، مجالس عروسي، پاتختي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۵۷:۰۸ توسط:rahele feizi موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :